Välkomna till Utvecklande Upplevelser och Livskvalitetresor.

På denna sida kan ni se en liten del av de områden inom Hantverk Arkeologi Historia Konst Design som vi lär oss mer om på flera av våra resor.

Mer information kommer inom kort, för stunden kan ni ser mer om japanskt hantverk längre ner på sidan.



Upplevelser

Historia

Tidsepoker

Stilepoker

Genre

Vetenskap

Metoder

Tekniker

Mästerverken

Undersökningar Analys Tolkning Metoder


Rembrandt Harmensz van Rijn

Denna oljemålning på duk av Rembrandt har titeln Aposteln Petrus och målandes år 1632.  Målningen är otroligt bra och är värd att bara upplevas som den är utan analys. Vill man se till ikonografin så finner man här Petrus med en nyckel i var hand vilket är hans attribut och karaktäristiska igenkänningstecken. Finns att beskåda på Nationalmuseum i Stockholm. Oerhört skicklig målning med mycket verklighets troget ansikte och mycket bra exempel på klärobskyr där de olika nyanserna av brunt och ljusskiftningarna med mjuka övergångar ger ett skimmer och dunkel., en framställning och teknik Rembrandt bemästrade.

Claude Monet.

Ledande inom impressionismen, oerhört skicklig målare, trädgårds entusiast och samlare av japansk konst. Bilden är tagen från den så kallade japanska bron i Monets trädgård. 

Monet själv sa att han målande, försökte fånga atmosfären och känslan mellan sig själv och objektet. Detta  kan upplevas väldigt tydligt i hans målningar av katedralen i Rouen, Normandie, Frankrike. Bland dessa målningar tillsammans med målningarna av hans trädgård kan vi finna flera av hans mästerverk, dock är inte alla målningar av samma motiv på den nivån. Troligen var dessa något han inte färdigställde eller prövade olika tekniker på, detta är fallet med vissa målningar som finns i hans hem i Giverny.

Mästerverken finns på Museum runt om i världen och bästa tipset att ge är att de i stort sätt samtliga ska beskådas och upplevas på avstånd mellan 4-10 meter beroende på storlek hos målningen, då kommer målningarna till liv och fantastiska djup och effekter visar sig.

      Katedralen i Rouen Normandie Frankrike.          

       Målningar av Claude Monet i olika atmosfärer och ljus av katedralen, som  är ett mästerverk i arkitektur och innehåller mycket historia.

Claude Monet. Målning av katedralen i Rouen.

Claude Monet. Målning av katedralen i Rouen.

Claude Monet. Målning av katedralen i Rouen.

Katedralen i Rouen. Normandie, Frankrike. Från det perspektiv där Monet målade flera av sina verk. Fasaden är som de flesta katedraler fylld med ikonografi, allegorier och berättelser.

Målning  av Monet. Motiv trädgården med pond och japanska bron. Finns på National Gallery London.

Målning  av Monet. Motiv trädgården med pond med näckrosorna. Kan upplevas på Orsay i Paris. Observera målningarna bör beskådas från avstånd för att effekterna ska framträda.

Monets arbetsrum i Giverny.

Monets arbetsrum i Giverny.

Monets hem

Matsalen. Väggarna är fyllda med Monets privata samling av japansk konst.

Från där Monet ofta stod och målade. Bron i bakgrunden övertäckt med wisteria. Se färgerna i vattnet med himlen som speglas.

Monets hus i Giverny.

Japan Konst Design Hantverk

Historiska trädgårdar

Naturen och drakar är vanliga    motiven inom japansk konst

Keramik för te-ceremonier

Trädgårdar finns i flera  konstmuseum

Japan keramik

Lergods Stengods Keramik Porslin

Magiskt vacker kopp för sake.

Motiv den blå draken som är väktare i öster och är beskyddare kopplad till vatten.                  

Material platina guld och kaolin.           

Unik... finns bara ett exemplar i världen.

Japan har stor variation av keramik och Raku är en unik typ och metod från Kyoto. Det är den traditionellt sätt mest använda inom te-ceremonier och vid drickande av matcha te. Den ojämna kanten representerar bergen omkring Kyoto.Vad som är känt som Raku keramik började med en man vid namn Chôjirô under Azuchi-Momoyama perioden som är förfader till familjen som är känd som Raku, troligen var hans far involverad med att ta med tekniken från Kina till Japan. Den första te-mugg man känner till som är tillverkat av honom är från år 1579.

Namnet på keramiken som idag kallas för Raku var först Ima-yaki med betydelsen ” keramik/bruksföremål som tillverkas i nutid”, sedan kom namnet juraku-yaki på grund av att familjen Raku bodde nära Jurakudai palatset, nästa steg blev att stilen och metoden kallades Raku. Tekniken och metoden är både säregen och unik men har samtidigt stark relation med vad som kallas Sancai keramik som härstammar från Kina under Ming dynastin.Te-ceremonier blev väldigt populärt bland samuraierna under 1500-talet och denna nya stil blev en succé. En stor skillnad mellan Raku och Sancai är utseendet i form och nyanserna i glasyren även om teknik för bränning och glasyr i sig är det samma. Raku har en tydlig påverkar av vad te-ceremoni mästaren Rikyu såg som wabi, ungefärlig betydelse är det vackra i det enkla och raku är vanligtvis monokrom i rött eller svart, men det finns fler varianter.  I Japan finns möjlighet att delta i te-ceremonier, vara de flesta härstammar från Rikyu och de tre skolor (metoder) hans släktingar tagits vidare fram till idag. Den typ av de som vanligtvis drick ur Raku keramik är matcha, det är en av fyra huvudtyper inom japanskt te och den enda variant där man dricker upp tebladen, dessa har torkats och pulveriserats. Under te-cermonier eller om man tillreder matcha själv, värms vatten som sedan hälls i te-muggen innehållande matcha pulvret och sedan vispar man upp till ett lätt skum och drycken är färdig att dricka. På te-muggen på bilden som är i typisk Raku stil ser man att kanten är ojämn och går i vågor, detta symboliserar bergskedjorna runt Kyoto, japans forna huvudstad och än idag dess kulturella centrum.

Raku

Japan handtillverkade knivar   

För matlagning hantverk trädgårdsarbete och som konstföremål

Det finns en stor variation av japanska köksknivar för olika ändamål, olika typer av stål och tillverkningsmetoder . De två huvudkategorierna av stål är kolstål och rostfritt och det finns ett flertal underkategorier, under våra resor i Japan förklara vi och berättar om detta breda område.  Nedan visa några av de olika typerna och de olika kategorierna av stål.

Kategori kniv för mindre fisk Stål kolstål Shirogami 2 vit Handtillverkad Kyoto         

Kategori Design "gammal stil" Kombination av rostfritt stål  z 18  och kolstål. Handtillverkad i Kyoto


Kategori Nakiri grönsakskniv. Handtillverkad i Kyoto.

Kategori för bambu                  Används för att skapa redskap och konstföremål i bambu. Exempelvis penslar till urushu lackarbeten, solfjädrar och redskap för te-ceremonier.          Stål kolstål Shirogami 2 vit  och handtag i magnolia. Handtillverkad i Kyoto

Japansk kniv i Shirogami 2 stål och handtag i magnolia.  Användningsområde mestadels för filea mindre fisk. Handtillverkad i Kyoto

Kökskniv Aogami super blåstål och handtag i valnöt. Handtillverkad i Kyoto

De japanska handgjorda ljusen

Vaxet kommer traditionellt från Haze trädet som växer i södra Kyushu. Ett vulkan utbrott på åttio-talet gjorde att större delen av trädbeståndet försvann och idag används även andra växter bland annat ris. Veken består av "washi" papper tillverkat av växtmaterial.

Motivet på detta ljus ar den mytologiska varelsen som liknar en delfin och ofta syns på hustak i Japan där den är placerad för att skydda mot eld.

Ljuset är handtillverkat i Kyoto.                                     

Underlägget i emalj har motiven av åskguden till vänster och vindguden till höger.

Naturen och japanska drakarna är mycket  vanliga motiv inom japansk konst.

Den vita kaolin leran med guld platina och de blå pigmenten som lyfter fram draken.


Templet Ryoanji i Kyoto.

Målningar av drakar med visdomens pärla. Konstnär Hosokawa.

Ryoanji

Ryoanji

Natthimmel naturen moln och månsken i Kyoto

Japanska målningar

Genre Principer och Tekniker.

Yamato är ett äldre namn på Japan och ”e” betyder målning. Yamato-e innefattar äldre målningar i Japan med japanska sekulära motiv (icke buddistiska motiv) och med japansk teknik.

 Litteraturen och poesi.

Ett av de vanligaste tema i målningar är platser och händelser som beskrivs i poesi och litteratur. Detta brukar innefattanaturen, de fyra årstiderna, väder, himlafenomen som månen, trädgårdar och landskapsvyer. Under Heian perioden (794–1185 v.t.) skildrades aristokraternas liv och från Edo perioden, 1600-tal och framåt vardagslivet hos folket.

Birds and flower är en vanligt förekommande genre som härstammar från Kina. Sesshu Toyo (1420–1506) är av japans mest kända konstnärer inom landskapsmålningar och inom birds and flower genren. Målningen Birds and Flowers of the four seasons är en av hans mest kända.

Meisho-e.                                                                                            Begreppet innebär målningar med motiv av kända natursköna miljöer i det japanska landskapet.Ama no hashidate är en sandbank i norra Kyoto och målning av Sesshu är ett tydligt exempel på Meisho-emotiv. Målningen av Ama no hashidate målad han mellan 1501–1506 Vt

Läsa en målning.

En japansk målning kan vara som en tecknad serie som ska läsas från höger till vänster. Detta gör att man kan följa skiftet av tid, väder, årstider och händelser. Om man inte läser vissa målningar utifrån det kulturella perspektivet kommer man att missa avsikten med motivet och det blir otydligt vilken årstid som visas och i vilken ordning olika händelser sker.  Skiftet mellan höst, vinter och vår kan visas genom att färgsprakande höstlöv, snö och sedan plommon eller, och körsbärsblomning kan visas i samma målning. Vet man att japaner bara badar på sommaren så förstår man att det är sommar när man ser en målning med scener med badande människor, om det sedan visas hösten risskörd så vet man att målningen går från sommar till höst, skulle det även vara människor som planterar ris så vet man att det är vår. Västerländska målningar visar ofta en händelse under en begränsad årstid och en specifik tidpunkt, i vissa japanska genre visas ofta vad som ska ske eller kommer.

 

 

Årstider och säsonger.

Årstider och dess skiften är vanligt förekommande motiv och området shiki-e skildrar de fyra säsongerna och årstiderna och tsukinami- e skildrar månadsspecifika event.

Japan och Sverige har i stort samma årstider, men en målning i Yamato-e karaktäristisk stil kan visa årstiderna annorlunda. Nyårsfirandet i Japan innebär firandet av den kommande våren, nyårskort som ges bort i Sverige säger gott nytt år men de säger i Japan glad vår. Exempel på motiv under säsongerna är att vårens ankommande visas i målningar bland annat genom de tidiga plommonträdensblomning som vanligtvis sker sent i februari då is och snö kan ligga i träden. Det stora vårtecknet är den senare körsbärsblomningen. Sommarens ankommande visas i målningar genom plantering av ris (vår plantering), fåglar som skarvar och vattenfall. Sommarkvällar är ett tema tillsammans med säsongens växter. Höstmålningar innehåller stjärnfestivalen Tanabata, höstgräs, hjortar och månen. Vinterns målningar visade bergsbyar, snö, tsuina ritualen för att driva bort demoner och bergsbyar. Huvudmotivet i en japansk målning kan vara säsongsspecifika växter, men växter och naturfenomen kan även visas tillsammans med ett annat primärt motiv för att visa årstiden, denna effekt skapas även genom att visa säsongers fåglar. Målningar i Japan kan visa både nuvarande och ankommande säsonger. 

 

Naturfenomen och Mono no aware. 

 Upplevelsen av känslomässiga effekter. Begreppet Mono-no-aware beskrivs som ”the ah ness of things” och som pathos. Exempelvis ses månen och snö inte bara som naturfenomen utan har djupare värden och ses som ”själens vänner” som har en djup närvaro och intimitet i det dagliga emotionella livet. I den japanska kulturen är upplevelsen och känslan för naturen djup och stark och denna upplevelse och känsla för skönhet i naturen återspeglas i ett system av den japanska befolkningens beteende, attityd, moraliska koder och värderinga. Begreppet mon no aware var vanligt under tidig medeltid men används idag sällan, i stället används vanligtvis begreppet fuzei.


Yohaku.                                                                                                    Begreppet yohaku kan ungefär översättas till överblivet tomrum och denna teknik och effekt inom japanskt måleri är motsatsen till västerländska målningar där hela duken täcks av färg. Effekten kan ses i Hasekawa Tohaku (1516? -1592) målning Pine forest.  Motivet består av  subtila tallar målade på vikskärmar och mellan dem är inget. Rymden ger målningen ett mystiskt djup och målningens atmosfär verkar komma från tomheten.

Kazari innebär dekoration, utsmyckning och prydnad. Detta visade sig bland annat i slottens interiör där väggar, skjutdörrar och viksärmar i guld eller blad guld var underlag för målningar. Målningar gjordes av pigment från mineral och hade bland annat motiv av kända platser.

 

Ett exempel där litteratur, yuhaku och kazari kombineras är målningen Irises av Ogata Korin 1658–1717 Målningen Irises på skärmar är det mest kända konstverket från Rinpaskolan och  beskrivs  som både design och måleri och det mest raffinerade inom kazari

Motiven i målningarna kommer från Yatsubashi, åtta broar med irisblommor,  och målningen Irisar på skärmar  från berättelsen Tale of Ise. Där beskrivs en man på resa som kommer till broarna där irisblommor växte och han ombads att skriva poesi om dem. I den första målningen visas bara iris och broarna. I den andra målningen har konstnären reducerat motivet än mer och där visas bara irisblommor. Dessa verk kunde innehålla hela naturscener med jord, berg i bakgrunden, himmel med moln och huvudrollspersonerna, men allt detta har medvetet inte tagits med. Till och med broarna är inte med på andra målningen, bara irisblommor, det visas inte ens var dessa växer, i jord, nära floden eller i vatten. Ändå vet de flesta japaner som betraktar verket vad de ser och upplever, de som känner till Tale of Ise kommer veta när de bara ser irisar att det är berättelsen om mannen på vandring, om broarna och att mannen skriver poesi om där iris växer.

Målningen Lotus av No`Ami tillhör kategorin birds and flowers och är i yohaku stil. Motivet är lotusblommor (näckrosor) och här har konstnären No Ami valt en mycket neutral kulör för tomrummet omkring objektet. Effekten är mjukare med jordnära färger i relation till de tidigare presenterade kazari målningarna med guld.



Träsnitt ukiyo-

Från 1600-tal blir det vanligare med motiv i konsten som visar vardagsliv och aktiviteter i miljöer för underhållning och världslig njutning, motiven kallas floating world, troligen flytande gränser, på japanska ukiyo. Tsuji beskriver the floating worlds som dekadens och vitalitet. Vanligtvis benämns de flesta träsnittstryck som ukiyo-e, men i och med att flertal träsnittstryck inte visar ”The floating world” utan scener från naturen och historiska händelser, borde troligen det korrekta vara att ha fler olika genrer inom träsnittstryck.

Hishikawa Monobu (1618–1694) ses som grundaren av genren ukiyo-e och under hans tid utvecklades träsnitts tryckkonsten till en nivå som möjliggjorde tryck på enskilda pappersark och ukiyo-e tryck kom som en utveckling av bokillustrationer.

Utagawa Hiroshige (1797–1858), Utagawa Kuniyoshi (1798–1861) och Katsushika Hokusai (1760–1849) brukar ses som de skickligaste konstnärerna inom genren. Hokusai är sannolikt den mest kända idag genom serien Thirty six views of mount Fuji som tillhör kategorin nishiki-e, polykroma kommersiellt tillverkade tryck som började tillverkas omkring år 1831 vt.

Uki-e, betyder bild med perspektiv och är en typ av ukiyo-e som skapades under senare delen av sjuttonhundratalet för att ge en upplevelse av djup i konstverken och använder den västerländska tekniken av perspektiv. Hokusai använde både uki-e och den västerländska tekniken klärobskyr för att producera västerländska landskapsmotiv i olja och tryck från kopparplåtar. Han använde västerländska tekniker för att skapa en egen stil av komposition och genom att förminska och förstora objekt skapa djup och bredd i verken Hokusai arbetade också mycket med geometriska kompositioner med trianglar och cirklar Enligt Hokusai museet var Hokusais ambition att i serien Thirty six views of mount Fuji, att måla naturfenomen utan form som vind, ljud och stillhet.

Hokusai ses som en mycket skicklig yomihon, bokillustratör och hans skicklighet låg i att kunna skapa bilder som var representativa för vad som sas i text med dess komplexitet och mystik Han skapade illusioner för betraktarna att utforska. Hokusais verk Röd Fuji visar berget som det ser ut tidigt på morgonen när solen går upp vissa dagar på sommar och höst. ”This masterful expression of the passage of the brief moment in time when night turns to day allow the viewer to sense the emotions and observation skill that Hokusai channelled into his works when addressing the dynamism of nature”.

Enligt Hokusai museet kommunicerade han de mysterium och under han kände av i naturen och skapade verk med mycket genomtänkta kompositioner och noga utvalda motiv. En genre Hokusai arbetade med var meisho, berömda platser, men han visar ibland berget Fuji från platser som inte kända. “Hokusai focused on nature itself and concentrating in drawing Fuji as its constantly changing in the harshness of nature and passing of time, as a result he pared off everything else”.  Detta visar en bild av Hokusai som mycket intresserad och medveten om naturen, som målade kända platser och miljöer men även naturfenomen utan form som vind, ljud och stillhet. Han skapade verk med avsikten att betraktaren skulle kunna känna de emotionella känslorna som han kanaliserade.



Nihonga.                                              

Konstformen nihonga började utvecklades omkring 1870–1880 och beskrivs som ”indicates paintings that give a modern reinterpretation of traditional japanese artistic practise, Vilket är i kontrast med japansk västerländsk oljemålning kallad yoga. Nihonga är baserat på måleritekniker som utvecklats under över tusen år och ses i Japan som modern konst där traditionella material används. Man målar på washi handtillverkat papper från mullbärsträd, silke. lera och trä. Motiven skapas med sumi bläck från tall eller raps och färg från mineraler, växter, djur och snäckor. För effekter används även bladguld. Som bindmedel och klister används material från djur kallat nikawa. I relation till olja, akryl och andra moderna material är de traditionella japanska inte lika lätta att använda, men konstnärer inom nihonga använder dem för att det ger den traditionella karaktären av japansk spirituella och estetiska kvaliteter.

Yokoyama Taikan 1868–1958 var den ledande konstnären inom nihonga och flera av hans mest kända verk är av kända och heliga platser i japans natur, bland annat skildrade han berget Fuji mer än tusen gånger. Han målade drakar symboliskt och kändabodhisattvas, men målade även naturen utan djupare innebörd. Han designade själv sitt hus och sin trädgård år 1919 och idag är hans hem Yokoyama Taikan Memorial Museum. Det är kategoriserat av den japanska staten som en nationell historisk plats och en scen av skönhet. Detta var platsen där han målade de flest av sina verk och den anses spegla hans filosofi, intresse och känslighet för naturens atmosfär.

Målningen till vänster är Mountain after a shower av Yokoyama Taikan. Bilden är lånad av och kan ses på Adachi Museum of Art i Shimane, Japan.  https://www.adachi-museum.or.jp/


Sumi-e

Hasegawa och Sesshu


Hasegawa 




Sesshu

Sesshu

Sesshu Ama no hashidate

Sesshu

Ukiyo-e


Hiroshige

Hiroshige

Hiroshige

Hiroshige

Hokusai

Svala

Motiv Vindguden och Åskguden

Målningar på solfjädrar   

Hasegawa

Motiv och målningar på solfjädrar

Åsk och Vindgudarna

 Åsk och Vindgudarna

Pinetree av Hasegawa

Japanska Trädgårdar

Adachi museum of art.

Ryoanji

Veranda för månskådning i Katsura villa.

Tehus med katana kake ishi i Katsura villa.

Ryoan ji med sin unika Karesansui trädgård.

Presentationer av mat och dryck unik tillfällig konstform.

Presentationer av mat och dryck unik tillfällig konstform.

De japanska svärden.

Svärden och tanto nedan är smidda i Tamahagane av svärdssmeden Gassan Sadatoshi.


Japanska svärd

Historia Värde Funktion Betydelse

Idag är de japanska svärden till största delen en konstform... och en mästerlig sådan.... och ses traditionellt som en kultursymbol och representation för Japan. Likt övriga världen finns det flera olika teorier, åsikter och synpunkter gällande svärd ,men tveklöst utvecklades svärden i Japan till något som gick betydligt längre än att vara ett redskap för strid. De japanska stålsvärden beskrivs som kulturskatter med andliga karaktär och konst i världsklass. Denna kombination av andlighet, vapen och konst är en del av vad som gör de japanska svärden unika. ”Japanese swords embrace art and spirit and is proudly part of our cultural iron heritage” säger en av japans idag levande svärdssmeder Gassan Sadatoshi.

I Japan som i de flesta kulturer gick utvecklingen under historiens gång från brons och järnsvärd till de avancerade stålsvärd som i Japan troligen började produceras omkring 900-talet. Dessa komplexa svärd består av två typer av stål (egentligen tre), ett inre stål med låg kolhalt för att ge en mjuk kärna och göra svärdet flexibelt och ett yttre stål med hög kolhalt för ett hårt stål med förmågan att slipas extremt skarpt. Stålen värms, hamras och viks upprepade gånger tills det yttre är redo för att placeras runt den mjukare kärnan och de både delarna hamras samman och skapas till det slutliga bladet. Stålet är tamahagane och betyder ädelt stål, detta är den högsta nivån av stål. För fler varianter se texten om japanska köksknivar.

De japanska stålsvärden delas in i flera kategorier efter tidsperiod (med flera underkategorier och perioder) och typologi. Några av de mer relevanta är Jokoto (innan Nara 700-tal, inkludera ibland även Naraperioden).  Under Nara perioden kan vissa stålsvärd ha skapats, men troligen började detta under den följande Heian perioden.  Koto (gamla blad) kallas svärd från Heian 794 genom Kamakura, Muromachi, Azuchi- Momoyama och in på Edo perioden till 1614 v.t. efter detta kallas de shinto (nya blad) och shinto shinto är de ”nya nya” som producerades efter 1764 v.t.

Svärd tillverkades på många platser runt om i Japan, men det är fem skolor som ses som de mest framträdande och som producerat den högsta kvalitén och de mest legendariska svärden. Begreppet skola innebär i sammanhanget en kombination av plats metod och teknik. De platser som dessa skolor förknippas med är omsvepta av legendariska händelser och har starka samband med japans historia. De forna huvudstäderna Nara och Kyoto bidrog till att svärdstillverkningen var mycket produktiv i västra japan. Några av de främsta svärdsskolorna är Yamato i Nara, Yamashiro i Kyoto och Bizen i Okayama. Här tillverkades stålsvärd redan under Heian perioden 794–1185 v.t. Ett av bidragen Bizen bidrog med var den höga kvaliten av järnhaltig sand som fanns i området. Från Heian till Muromachi eran var Bizen i den absoluta toppen av svärdstillverkare och deras svärd användes av många generaler i samuraisläkterna. Den äldre Bizen stilen, Ichimonji och Osafune stilen producerade i detta område. Även Kamakura som både är en stad och en tidsperiod tillhör de områden som producerade högkvalitativa svärd och var hemvist för Masamune den mest kända svärdsmeden i Japans historia. Under Kamakura (Kanagawa) eran då regeringen var placerad där startade svärdstillverkning i Soshu.  Senare tillkom Mino som den femte av de mest kända skolorna. Men det fanns många fler mindre kända områden, tekniker och metoder. Under dynastin kallade nord-syd omkring 1336–1392, under 1400-talet och under Sengoku perioden 1500-talet kontrollerades Mino av mäktiga daimyos (samuraiernas länsherrar) och området blev mycket känt för sin svärdstillverkning: Skickliga svärdsmeder såg möjligheten att förse dessa samuraier med sina produkter och flyttade till området. Åsikterna är delade bland experterna när stålsvärden började tillverkas, vissa säger 900-tal och andra anser att redan under Nara eran år 710–794 v.t. tillverkades de äldsta av stålsvärden kallade Yamato-den, dessa tillverkades bland annat ursprungligen för krigarmunkar.

De flesta svärdssmeder, samlare och experter är överens om att Masamune som levde under 1200 och 1300-talen var japans främsta svärdssmed, eller delar första platsen med några få till.  Troligen kan begreppet och vilka svärd som ska ingå i vad som kallas Tenka Go Ken kunna omvärderas. Begreppet har skapats långt tillbaka i tiden och levt vidare, i slutändan är det som inom de flesta områden personlig smak vad man anser är de främst svärden som har skapats i Japan och Masamune brukar ses som en klass för sig. 

De fem stycken svärd som kallas för Tenka Go Ken vilket betyder de fem svärden under himlen, vilket innebär de främst svärden under himlen, är alla omgärdade av legender och berättelser om deras (svärdens) bedrifter och de har ofta ägts av flertal shoguns (japans militära ledare).Svärdet Dôjigiri Yasutsuna (tillverkat av svärdssmeden Yasutsuna) ägdes av krigaren Minamoto Yorimitsu som tjänade Fujiwara och Minamoto Yorimitsu mötte och dödade en demon i Kyoto med detta svärd. (Minamoto klanen blev senare den första shogun dynastin). Senare ägare är flera av de som påverkat japans kultur och samhälle som mest, bland annat  Tokugawa Ieyasu (Shogun) och shogun Tokugawa Hitetada. Svärdet finns idag i Tokyo nationalmuseum. Svärdet Mikazuki ”crescent moon” är tillverkat av smeden Munechika som bodde på Sanjo gatan i Kyoto i slutet av 900-talet. Ägdes bland annat av Tokugawa familjen. Finns idag på Tokyo national museum.

Svärdet Odenta: även kallat “The Best Among Swords Forged by Denta” Detta svärd sades ha förmågan att avfärda ondska och är ett av de svärd som är kopplat till magi.  Svärdet Onimaru: “Demon” ägs i dag av den kejserliga familjen och tidigare av Ashikaga shoguns Svärdet Juzumaru: “Rosary” finns idag i ett buddistiskt tempel.

Enligt den idag levande svärdsmeden Yoshihara Yoshindo sågs svärden som heliga skatter, de var som beskyddande amuletter, de offrades till gudar i shinto shrines och begravdes med kungligheter. De vapen som användes mest på slagfälten var spjut och pilbågar.

I de undersökningar jag genomfört inom bland annat arkeologi, historia och konstvetenskap framkommer tydligt att ledarnas relation till svärd, dess användningsområden och betydelsen är mångfacetterad. Bilden är tydlig i att svärden sågs ha personligheter, hade egna namn, och att det under flera tusen år funnits en koppling med drakar som ett av de vanligaste ingraverade motiven. Svärdens uppgift var vapen för strid både i den fysiska världen och i andevärlden. Förutom att svärden kunde ha egen personlighet sågs de kunna ha agens från sin ägare, den som höll i svärdet, det kunde ha agens från gudar, väsen eller vara besatta av demoner och svärdet kunde även vara besjälat i sig själv. Det sågs som viktigt att inget icke önskvärt som negativitet och ondska skulle få fäste i svärdet. Detta är en av anledningar till av svärdsmeder renar sig innan de smider svärdet, ber och offrar till kami (de japanska gudarna)  och avgränsar smedjan med samma typ av rep som används vid shinto shrines, vattenfall, drakgrottor och andra heliga platser.       

Svärd som tillverkades för shogun och högre samuraier fick bland annat karaktär genom att de var ofta prydda med vackra mönster och med gravyr. Ofta hade motiv och mönster kopplingar till naturen, växter, berg, djur och himlafenomen som ofta kan ses på tsuba, svärdens handskydd, vilket är ett konstområde för sig och vanliga samlarobjekt.

Tokugawa dynastin regerade som shoguns från ca är 1600 - 1867 v.t. Under denna period gav den åttonde Tokugawa shogun tillåtelse till två svärdssmeder som var verksamma i Edo eran att gravera in ett motiv av ett blad från växten Hollyhock (stockros). Växten var Tokugawa shogun släktens mon, heraldiska motiv. Tidigare hade den första Tokugawa shogun Ieyasu gett tillåtelse till en svärdssmed under sin era att använda släktens mon ingraverad på svärden han skapade. Det finns även en svärdssmed som fick tillåtelse av den kejserliga familjen att gravera in krysantemum, det kejserliga heraldiska tecknet på sina svärd.

Detta visar både på att de mäktigaste familjerna i landet hade blommor (naturen och trädgårdar var viktigt) som sina heraldiska tecken och att motiven placerades på svärden.


Äldre svärd innan stålsvärden

Tidigare förvarades det ”heliga ”svärdet som en av riksregalierna, i kejsarpalatset i Kyoto, idag finns detta svärd i ett shrine i staden Nagoya, det finns flera hypoteser om dess äkthet, men det ses av stat och kejsarfamiljen som en del av riksregalierna.

Flera japanska svärd beskrivs att ha sin egen personlighet, de har ofta och namn, de behöver speciell behandling och om de inte vördades korrekt kunde det skapas en turbulent atmosfär. Svärd användes bland annat till att förgöra onda andar, i skapelseberättelsen och i mytologin berättas om  krigare som fick vapen från andeväsen som hade införlivat övernaturliga krafter i vapnet. Detta gäller bland annat det svärd som tillhör riksregalierna. En förklaring till att vapen som skapades i äldre tider innan stålsvärden började tillverkas deponerats i gravar är att svärden ansågs ha magiska egenskaper och agens från gudarna som skulle beskydda de begravda.

De tidiga svärden av brons och järn som påträffas som arkeologiska fynd i bland annat Kofun (enorma gravar ofta med vallgravar som skapades omkring 250- 580 vt.) är alla raka och de var vanligt att de importerades från de äldre kungadömen som låg i området som idag är Korea och Kina.  Detta gäller för svärd skapade fram till Nara perioden 710 - 794 v.t., under den kommande Heian perioden började de skapas svärd med kurvatur. Denna utveckling fortsatte och svärdsformer, typologin går att följa genom tidsperioderna och är en av metoderna som används för att datera svärd.

De arkeologiska fynden från Kofun gravarnas visar att svärd var mycket vanliga fynd och ger ledtrådar till ledarnas aktiviteter och beteenden. Att svärd varit en viktig del av ledarnas liv får stöd av att de påträffas som arkeologiska fynd från olika tidsåldrar, olika geografiska områden och kulturer. Fynden från kungar under Kofun perioden i området kring japans största sjö Biwa hade flera svärd i sina gravar. Svärd beskrivs även som exklusiva gåva som använts för diplomatiska relationer mäktiga Yamato och kring liggande klander under den tid då japan som nation höll på att skapas, från omkring 250 vt. och framåt. I gravarna från Ainukulturen (japans ursprungsbefolkning som lever i Hokkaido, nordligaste ön) har påträffats flera svärd, bland annat japanska och inhemska ceremonisvärd av Ainu svärd kallade emush.

De arkeologiska fyndet av de två svärd som placerats under Buddhan i Todaiji templet i världens största träbyggnad i Nara (huvudstad i Japan under 700-talet)  av en kejsarinna under 700-talet visar på den tilltro och kraft som gavs till vissa svärd, detta pekar på att  svärdens ägare ansåg att de heliga svärden hade agens från gudarna och intressant är att de placerats där för ge kraft åt Buddhan.

Under våra resor i Japan berättar, visar och förklara vi om japanska svärd, tillverkningsmetoder och begrepp som Tachi, Katana, Wakizashi och Tanto. Sugata som är formen, kurvatur, Jigane som är mönster i stålet som skapas vid bearbetning med hammare och vi ser närmare på de olika mönster som skapas vi temperaturförändringar som hamon mm. Vi går igenom smidesprocessen och tatara ugnen där tamahagane skapas. Vi förtydligar slipning, skötsel och de olika delarna i japanska svärd som tsuba, menuki, fuchigashira, kozuka, kogai och vilka olika typer av saya, fodral som svärden förvaras i.

Svärdet nedan är  nytillverkat stålsvärd av tamahagane av mästersmeden Gassan Sadatoshi.  Motiv i gravyren en drake som slingrar sig runt ett plommonträd.         

Japansk katana av mästersmeden Gassan Sadatoshi.